KVM in een luchtverkeerstoren

Het KVM team van Intronics heeft jarenlange ervaring met KVM projecten in kritische omgevingen en weet hoe cruciaal het is om het installatieprogramma in één keer goed te doorlopen. Hierbij wordt een (langdurige) samenwerking aangegaan, waarbij maatwerkoplossingen in overleg met klanten en fabrikanten het verschil maken. Zo worden aan de hand van de eisen- en wensenlijst een proof of concept opgesteld. In de meeste gevallen is dit een maatwerkoplossing. Intronics selecteert hiervoor een combinatie van de best geschikte merken. Intronics ontzorgt verder doordat de gekozen oplossing in house wordt getest.
In de afgelopen jaren heeft Intronics met haar partners aansprekende KVM projecten gerealiseerd. Bijzonder trots zijn we op onze bijdrage aan het moderniseren van de luchtverkeersleidingstoren op luchthaven Schiphol. De Nederlandse Air Navigation Service Provider - ANSP, Luchtverkeersleiding Nederland - LVNL, IHSE en Intronics realiseerden samen een van de modernste en professioneelste luchtverkeersleidingstorens ter wereld.

De belangrijkste doelstellingen van het upgradeprogramma zijn gerealiseerd: het verbeteren van de operationele veiligheid, het maximaliseren van de vluchtafhandelingsmogelijkheden en het verbeteren van de werkomgeving voor de luchtverkeersleiders. Deze doelstellingen zijn bereikt door een combinatie van technologische en infrastructuurverbeteringen en vooral dankzij een goede samenwerking.
Het luchtverkeerstoren project is in 2016 gestart. Het installatieprogramma was zo nauwkeurig gepland om het ongemak voor de verkeersleiders tot een minimum te beperken. Voor de installatieperiode van de 15 consolewerkplekken waren 113 nachten gepland. Uiteindelijk waren de Nederlandse ANSP LVNL, IHSE en Intronics zo op elkaar ingespeeld dat de laatste consolewerkplek in minder dan twee nachten werd gemonteerd.

Lees hieronder een volledige versie van de casestudy. 

KVM in een luchtverkeerstoren upgraden

Bij een update van een verkeerstoren is het essentieel dat de efficiëntste technologie wordt geselecteerd en geïmplementeerd om toekomstige operaties in stand te houden.

Upgrade in één keer goed en toekomstbestendig

Het hoge tempo van de technologische ontwikkelingen in de Air Traffic Control sector brengt de eis met zich mee om luchthaventorens regelmatig te moderniseren. Echter, vanwege de verstoring van de dienstverlening die daaruit kan voortvloeien, worden deze projecten slechts incidenteel gedaan en vereisen deze het hoogste niveau van planning en voorbereiding bij de uitvoering.
Het is ook van groot belang dat toekomstbestendige systemen en infrastructuur worden gekozen en geïntegreerd om de maximaal bruikbare levenscyclus te leveren, zodat de volgende upgrade van de toren kan worden uitgesteld tot de laatst mogelijke datum. De recente renovatie en upgrade van alle luchthaventoren op Amsterdam Airport Schiphol biedt een goed voorbeeld van hoe dit proces kan worden bereikt en de manier waarop technologie het beste ergonomische ontwerp en doeltreffendste diensten levert.

Modernste luchtverkeersleidingtoren ter wereld

In 2016, toen de Nederlandse ANSP LVNL aan het project begon, waren sommige van de torensystemen al tien tot vijftien jaar in gebruik en daarom was een volledige opknapbeurt en upgrade nodig. De toename van het luchtverkeer in de loop der jaren, tot een niveau van 500.000 bewegingen per jaar, vereiste ook een uitbreiding van het aantal werkplekken. De consolewerkplekken werden uitgebreid van negen naar vijftien werkplekken; binnen dezelfde ruimte. Het daaruit voortvloeiende opknap- en moderniseringsprogramma duurde meer dan drie jaar om te plannen en vervolgens uit te voeren.
Het project heeft geleid tot een van de modernste en professioneelste luchtverkeersleidingtorens ter wereld. De belangrijkste doelstellingen van het upgradeprogramma waren het verbeteren van de operationele veiligheid naar een nog hoger niveau dan het niveau reeds was, het maximaliseren van de vluchtafhandelingsmogelijkheden en het verbeteren van de werkomgeving voor de luchtverkeersleiders. Deze doelstellingen werden bereikt door een combinatie van technologische en infrastructuurverbeteringen.

Van papieren naar Electronic Flight strips

De systeemupgrade met de grootste impact was de omschakeling van papieren naar Electronic Flight strips. De verbetering van infrastructuur en ergonomie kwam door de inzet van een gespecialiseerd KVM schakelsysteem (keyboard, video, muis) voor de radar informatiedisplays.

Meer ruimte en rust op werkplekken

Om ruimte te creëren voor de extra Air Traffic Controllers en de werkomgeving radicaal te verbeteren werd apparatuur in een datacenter ondergebracht. De connectie tussen de hardware en de werkplek wordt geleverd door middel van KVM-extenders die beelden en operator commands meteen naar de toren verlengen. De operators zijn zich niet bewust van de fysieke locatie of afstand tot de computers die ze gebruiken.

Naast de ruimte die vrijkwam op het observatiedek levert het verplaatsen van de computer naar een aparte locatie minder warmteontwikkeling en lawaai op en verbetert het de werkomgeving voor de controllers. Het zorgt ook voor eenvoudige en constante toegang tot hardware op elk moment en een optimale omgeving voor maximale betrouwbaarheid en levensduur.

De Console Working Position (CWP) van elke controller bestaat uit drie schermen die schakelbaar zijn naar radar, vluchtcontrole of andere gegevens. De controller kan kiezen tussen twee trackball apparaten. Deze werken gelijktijdig voor links- en rechtshandig personeel; een voorziening die speciaal in het systeem is ontworpen door IHSE en Intronics engineers. Terwijl één trackball op alle drie de schermen werkt, moet de controller kiezen welk systeem op een bepaald moment actief is - dit zorgt ervoor dat onbedoelde systeembediening wordt voorkomen.

Mock-up van het observatiedek

Het installatieprogramma was zo gepland om het ongemak voor de verkeersleiders tot een minimum te beperken en elke verstoring voor de luchthaven of vluchtoperaties te voorkomen. Voorafgaand aan de installatie werd een nauwgezette planning gemaakt en een gedetailleerd werkschema opgesteld. LVNL maakte een mock-up van het observatiedek van het torencentrum op ware grootte, waarin de nieuwe werkposities werden uitgezet en gecontroleerd en de integratieprocedures gepland en geoefend.


KVM systemen 's nachts upgraden

Om 23.00 uur op elke avond van de installatieperiode verhuisden de verkeersleiders naar de noodtoren voor de nachtelijke vluchten, terwijl teams van installateurs de hele nacht doorwerkten om het dek op te knappen met een nieuw plafond, meubilair, stroomvoorziening, netwerkbekabeling en het upgraden van één CWP per keer.
Een hoog niveau van systeemredundantie wordt geleverd door de KVM switch op elk CWP. Alle KVM switches zijn met elkaar verbonden om een alarmsignaal af te laten gaan als een enkele matrix uitvalt. De crew moest de ruimte om 5.00 uur ’s morgens verlaten, zodat de ruimte klaargemaakt kon worden voor de terugkeer van de controllers om 6.00 uur ‘s morgens. De integratie van de nieuwe KVM-systemen op de CWP’s was uiterst efficiënt en de werking verliep vlekkeloos.

Upgrade met 100% geslaagd

Gedurende het geplande programma van 113 nachten was de oorspronkelijke planning om één consolewerkplek positie per week te vervangen, maar uiteindelijk verliep alles zo soepel dat de laatste werkplek werd gemonteerd in minder dan twee nachten. Er was geen enkele uitval of luchtverkeersbeperking tijdens de renovatie; een geweldige prestatie van het LVNL-team!


KVM oplossingen worden getest in ons eigen KVM-testlab

Het KVM team richt zich op de professionele audio/video en commando en controle (KVM) markt. Door de jarenlange ervaring in de professionele AV- en KVM-wereld denkt Intronics in oplossingen, niet in producten. We kennen de markt, geven onafhankelijk advies, leveren verschillende KVM-oplossingen. Deze oplossingen worden getest in ons eigen volledig uitgeruste KVM-testlab.

Het KVM-testlab wordt gebruikt voor pre- en after-sales ondersteuning zoals:
  • Het testen van producten
  • Proof of Concept
  • Onderzoek & Ontwikkeling
  • Bètatesten van uw oplossing
  • Het ontwikkelen van centrale kennis

Onze KVM professionals staan voor u klaar

Wij staan in direct contact met onze fabrikanten. Laat ons weten als u behoefte heeft aan extra informatie of hulp tijdens het kiezen van een passende oplossing.

Neem voor meer informatie gerust contact met ons op:
Nederland: tel. +31 (0)342 407040, sales@intronics.nl
België: tel. +32 (0)14 220 334, sales@intronics.be
NEEM CONTACT OP
Aan het laden
Aan het laden